מבצע שאסור לפספס

ברוכים הבאים לבלוג של אסף בן הרוש. בלוג זה הוא בלוג כללי,אפרט כאן את הנושאים החשובים בעיני,ואציג מידע רחב בנושאים שונים ומשונים, כל הנושאים מפורטים ברשימת הארכיון בצידו הימני של הבלוג .מקומכם הוא לקרוא וכמובן להגיב...צפייה מהנה :)

יום רביעי, 24 בספטמבר 2008

OLED - הדור הבא במסכים הדקים

שוק המסכים הדיגיטליים תופס וצובר תאוצה, תוך תקופה קצרה נוספים חידושים למסכי ה- LCD ופלזמה ואנו נחשפים יותר ויותר להמצאות חדשות וביניהם הדור הבא של המסכים החדשים, הכירו את ה- OLED.

טכנולוגית ה- OLED חדשה יחסית ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים.
פירושה בראשי התיבות באנגלית Organic Light-Emitting Diode ובשפה העיברית צגי לד אורגני - דיודה פולטת אנרגית אור העשויה מחומר אורגני.

בטח שאלתם את עצמכם מהי דיודה בכלל וההסבר הוא מאוד פשוט.
דיודה היא
מנורת ה- LED שאנו מכירים מחיי היומיום, LED - Light emitting diode, הינה התקן מוליך למחצה אשר פולט אור לא קוהרנטי (אחיד) בספקטרום צר. שימושי תאורת ה- LED תופסים תאוצה רבה בשימושים מגוונים כמו למשל פנסים, נוריות ביקורת, גלאים וכו` ויתרונותיו הם שהוא עמיד בזעזועים, אורך חיים די ארוך, ונצילות גבוהה.

לאחר שהכרנו את מנורת ה- LED העתידית להמצא גם במסכים הדקים החומר האורגני גם הוא בשימוש במסכים אלו ואסביר מהו.
חומר אורגני הינו תרכובת המכילה את היסודות פחמן ומימן הקשורים זה לזה וניתן לספק תרכובות אורגניות שונות במספר עצום המתבטא במיליונים (להרחבה לחצ/י "חומר אורגני").

לאחר שהזכרתי בפירוט את מרכיביו העיקריים של מסכי ה- OLED אפרט את מבנה המסך.
טכנולוגית ה- OLED פולטת אור כאשר מעבירים דרכה זרם חשמלי, החומר מודפס בתהליך מיוחד על שכבה דקה של חומר פולימרי.
לעומת מסכי ה- LCD ה- OLED אינו זקוק לתאורה אחורית כמו בצגי LCD ולכן תצרוכת החשמל של צגים אלו נמוכה משמעותית ואינה פולטת חום לעומת מסכים דקים אחרים, איכות התמונה במסך יותר איכותית, תהליך ייצור קל, מהירת תגובה, וקלת משקל. כמו כן טכנולוגיה זו מאפשרת ייצור צגים דקים יותר המתבטאים במ"מ בודדים בהשוואה למסכי פלזמה ו- LCD המאופיינים כעבים יותר בשל תאורה אחורית בגב המסך.
הניגודיות במסכים אלו היא מרשימה,ומאפשרת להציג את רמת השחור בתמונה בצורה מדהימה וטבעית ככל האפשר וללא קושי ואפילו אפשר להגיע לניגודיות 1:1000000 אחד למיליון בקלות רבה בהשוואה למסכים מהדור הנוכחי המציגים רק 1:20000 ב- LCD.

תהליך הייצור של מסכים אלו מתבטא בהדפסה של שני שכבות פולימריים מוליכי חשמל המונחות בין שני לוחות מוליכים דקים שהם אנודה וקטודה.האנודה מורכבת מתחמוצת אינדיום ובדיל שקופה, כאשר מפעילים מתח נמוך הקתודה העשוייה בצבעי אלומניום יוצרת תנועה של מטענים חשמליים(זרם) העובר דרך שכבת הפולימר לאנודה וכך מביא לפליטה של אור לעבר המסך.
(ראה הרחבה מאתר ויקיפדיה)

חסרונותיה העיקריים של צגים אלו הם אורח חייהם המתבטא בזמן מועט של יציבות עמידות החומרים האורגניים לעומת מסכי LCD(החברות טושיבה ופנסוניק התגברו מעט על בעיה זאת והגיעו לפריצת דרך בתחום), זאת ועוד הם רגישים לקרינת UV ומחום, ויציבותם המעטה של התאים היוצרים את הצבע.

נכון להיום השימוש העיקרי במסכים אלו הם במכשירי הסלולאר וגאדג`טים קטנטנים למיניהם, ייצור צגים אלו לרוב היא בין 2 ל- 7 אינץ` מפני שהייצור עדיין יקר אך ללא דאגה, בעתיד הבעיה תיפתר ובקרוב יוכלו גם לייצר צגים אלו בכל הגדלים, הכל עניין של זמן.

בשנת 2007 חברת סוני הייתה הראשונה להביא לשוק צגים אלו למכירה בגודל 11 אינץ` בעובי 11 מ"מ הנמכרו המחירים מופקעים.

לסיכום
נראה שלטכנולוגית ה- OLED יש עתיד בטוח בתחום הצגים ובכלל,למי שקונה בימים אלו המחיר עדיין לא זול, היא עדיין בחיתולים ולא צריך למהר לקנות. ויתכן שבעתיד הלא כל כך רחוק הם יחליפו את צגי ה- LCD ופלזמה לדורותיהם ויתפסו מקום חשוב בתחום המסכים בדבר הלוהט הבא, חכו ותראו.

אין תגובות: